Moda to z pewnością fascynująca branża, pełna inspiracji i dająca możliwości wyrażania siebie. Niestety, większość z nas nie zwraca uwagi na drugie oblicze mody, które jest zdecydowanie mniej pociągające.
Przemysł tekstylno-odzieżowy jest obecnie jednym z największych trucicieli naszej planety. Wraz z produkcją ubrań uwalniamy do atmosfery toksyczne związki, zanieczyszczamy wodę oraz znacząco zwiększamy emisję dwutlenku węgla. Dodatkowo dochodzi problem braku podstawowych praw pracowników fabryk w Azji.
Odpowiedzialna moda sprzeciwia się temu wszystkiemu i nawołuje do świadomych zmian na lepsze.
Termin odpowiedzialnej mody jest bardzo szeroki i obejmuje wiele zmiennych. Warto zacząć od tego, że to pojęcie dotyczy zarówno aspektów ekologicznych, jak i społecznych, a odpowiednie standardy muszą być spełnione na przestrzeni całego łańcucha dostaw.
Większość ubrań dostępnych w popularnych sieciówkach w Europie jest produkowana w fabrykach w Azji, a dopiero następnie transportowana i ewentualnie wykańczana w Europie. Odpowiedzialna moda zakłada, że od początku produkcji włókien, poprzez wyrób materiału, produkcję i wysyłkę do sklepów docelowych, należy utrzymywać ogólnoprzyjęte zasady, które minimalizują szkodę dla środowiska oraz łamanie praw pracowniczych.
W procesie odpowiedzialnej produkcji ubrań zmniejsza się do absolutnego minimum zużycie szkodliwych chemikaliów (np. trujących barwników lub substancji zmiękczających tkaninę), w zrównoważony sposób zarządza się zasobami wodnymi oraz energetycznymi, redukując powstające odpady.
Niezwykle ważne jest także zachowanie standardów pracowniczych takich jak przerwy w pracy, godziwa płaca, zapewnienie bezpiecznych warunków do pracy, równość w stosunkach handlowych ze wszystkimi partnerami. Jeżeli to możliwe, odpowiedzialna moda stara się wspierać gospodarkę krajową i inwestować pieniądze w rozwój regionu.
Fundacja „Kupuj Odpowiedzialnie” wyróżniła 8 najważniejszych kryteriów, które pomagają lepiej określić, w jakim stopniu dana marka produkuje i wspiera odpowiedzialną modę. Oto one:
Warto sprawdzać dostępne informacje na stronie konkretnych firm lub korzystać z gotowych zestawień analiz przeprowadzonych przez fundację Kupuj Odpowiedzialnie.
Odpowiedzialna środowiskowo i społecznie moda rozpoczyna się już na pierwszym etapie – podczas projektowania i produkcji. To w rzeczywistości najważniejsze elementy, które zadecydują o tym, jaki ślad ekologiczny pozostawi po sobie ubranie. Niebagatelne znaczenie ma także transparentność całego procesu tworzenia produktu, co obejmuje także dokładne podanie składu wykorzystanego materiału oraz jego miejsce pochodzenia.
W gestii klienta leży natomiast świadome podejście do mody, czyli przede wszystkim nie napędzanie nadprodukcji. Podstawowa zasada ekologicznej mody brzmi “kupuj mniej nowych produktów!”. Można za to wymieniać się ubraniami, korzystać z oferty sklepów vintage lub z odzieżą używaną.
Jeżeli jednak decydujemy się na zakup nowej rzeczy, to jako konsumenci mamy prawo żądać informacji o kupowanych produktach – składzie tkaniny, miejscach pochodzenia surowców, miejsca wytworzenia danego ubrania oraz całego szlaku transportowego.
Warto wybierać marki, które są transparentne i nie poprzestają na hasłach reklamowych. Odpowiedzialna moda to także zakupy u lokalnych producentów, którzy wspierają polskie lub europejskie szwalnie. Zmniejszamy przy tym ślad węglowy dzięki krótszemu transportowi, a jednocześnie możemy liczyć na lepszą jakość.
Zdjęcie główne: Ksenia Chernaya/Pexels.com